مقایسه جامع رانا پلاس و ساینا اس؛ رقابت دو سدان اقتصادی ایران

  • خانه
  • مقایسه جامع رانا پلاس و ساینا اس؛ رقابت دو سدان اقتصادی ایران
مقایسه جامع رانا پلاس و ساینا اس؛ رقابت دو سدان اقتصادی ایران

مقایسه جامع رانا پلاس و ساینا اس؛ رقابت دو سدان اقتصادی ایران در این مقاله از وب سایت پارک دوبل به این موضوع پرداخته ایم

در بازار خودروی ایران که انتخاب‌ها محدود و عمدتاً میان محصولات ایران‌خودرو و سایپا است، دو سدان اقتصادی رانا پلاس و ساینا اس جایگاه ویژه‌ای میان خریداران خودروهای زیر یک میلیارد تومان دارند. هر دو خودرو نسخه‌های به‌روزشده از مدل‌های قدیمی‌تر هستند (رانا بر پایه پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و ساینا بر پایه تیبا)، اما با اصلاحات فنی و طراحی تلاش کرده‌اند تا رضایت مصرف‌کنندگان داخلی را جلب کنند.
در این مقاله، این دو خودرو را از نظر مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی، طراحی، تجربه رانندگی، قیمت، هزینه نگهداری و در نهایت ارزش خرید به‌صورت دقیق و رسمی بررسی می‌کنیم.

مشخصه رانا پلاس ساینا اس
موتور و حجم (cc) ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، ۱۵۸۷ ۴ سیلندر ۸ سوپاپ، ۱۵۰۳
حداکثر قدرت (hp) ۱۰۵ اسب بخار ۸۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۴۲ نیوتن‌متر ۱۳۰ نیوتن‌متر
گیربکس دستی ۵ دنده (یا ۶ دنده اختیاری) دستی ۵ دنده
شتاب ۰–۱۰۰ حدود ۱۱.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر/ساعت ۱۷۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
حجم باک ۵۰ لیتر ۴۱ لیتر
وزن خالص ۱۱۳۳ کیلوگرم ۱۰۵۰ کیلوگرم
ابعاد (ط×عرض×ارتفاع) ۴۲۹۲×۱۶۸۴×۱۴۵۳ میلی‌متر ۴۲۰۹×۱۶۶۷×۱۴۹۰ میلی‌متر

 

رانا پلاس از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5 (اف۷) بهره می‌برد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. موتور ۱.۵ لیتری M15 ساینا اس حدود ۸۷ اسب بخار و ۱۳۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. بدیهی است که رانا پلاس به دلیل حجم موتور و قدرت بیشتر، در شتاب‌گیری و سرعت عملکرد بالاتری دارد، اما مصرف سوخت ترکیبی این دو مدل تقریباً مشابه است (حدود ۶.۹ لیتر برای رانا پلاس و ۷ لیتر برای ساینا اس). همچنین وزن خالص رانا پلاس حدود ۸۳ کیلوگرم بیشتر از ساینا اس است که از آن به‌عنوان خودرویی سنگین‌تر با پایداری بالاتر یاد می‌شود.

امکانات / تجهیزات رانا پلاس ساینا اس
کیسه هوای جلو دارد (راننده و سرنشین) دارد (راننده و سرنشین)
سیستم ترمز (ABS/EBD) دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
ایزوفیکس (نگهدارنده صندلی کودک) دارد دارد
کروز کنترل دارد ندارد
کلیدهای کنترلی روی فرمان دارد ندارد
سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک (دیجیتال) نیمه‌اتوماتیک (دیجیتال)
سیستم صوتی پخش با ۴ بلندگو، USB و کنترل فرمان پخش با ۴ بلندگو و USB
سایر امکانات مهم Isofix، سیستم هشداردهنده، ایربگ، نمایشگر دمای محیط سنسور پارک، گرمکن عقب، سیستم هشدار، چراغ‌های روشنایی روز

 

هر دو خودرو به دو کیسه هوای جلو، ترمز ABS/EBD و امکانات پایه‌ای نظیر بلوتوث، USB و فرمان هیدرولیک مجهزند. رانا پلاس در نسخه‌های ارتقاء یافته دارای کروز کنترل و نمایشگر دمای محیط روی داشبورد است که ساینا اس از آن‌ها بی‌بهره است. ساینا اس نیز به دلیل فیس‌لیفت جدید خود دارای چراغ‌های جلو با گرافیک جدید و دی‌لایت (چراغ روشنایی روز) است که در ساینا معمولی دیده نمی‌شود. مهم آنکه هر دو مدل دارای سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک دیجیتال، قفل مرکزی، سیستم ضدسرقت و یخ‌زدایی شیشه عقب می‌باشند.

طراحی ظاهری و داخلی

هر دو خودرو با فیس‌لیفت نسبت به نسل قبلی عرضه می‌شوند؛ اما سبک طراحی آن‌ها متفاوت است. نمای جلوی رانا پلاس چهره‌ای ساده و نسبتا کلاسیک دارد، با جلوپنجره‌ای الهام‌گرفته از پژو ۲۰۷ و چراغ‌های جلوی گرد و بزرگدر مقابل، ساینا اس جلوپنجره‌ای کرومی و عضلانی‌تر دارد و چراغ‌های تیز با نوار LED روشنایی روز به آن جلوه‌ای اسپرت می‌بخشند. در نمای عقب، رانا پلاس چراغ‌های بزرگ با گرافیک جدید دارد، اما طراحی کلی ساده‌تر باقی مانده است؛ ساینا اس چراغ‌های منحصر به فرد خود را دارد و روی سپر عقب آن یک دیفیوزر مشکی دیده می‌شود.درون کابین رانا پلاس نیز تغییرات مشهودی رخ داده است: داشبورد جدید با پنل ارگونومیک، نمایشگر بزرگ‌تر برای اطلاعات خودرو و فرمان جدیدی با کلیدهای کنترلی روی آن نصب شده‌اند. متریال داخل کابین رانا پلاس مشابه پژو ۲۰۷ بوده و کیفیت بهتری نسبت به رانا معمولی دارد. فضای داخلی آن نیز جادارتر است؛ صندوق عقب بزرگ ۴۰۰ لیتری این موضوع را نشان می‌دهد. کابین ساینا اس عمدتاً مشابه ساینا قدیمی است و تغییرات عمده‌ای نداشته است؛ عمده تفاوت آن یک غربیلک فرمان جدید (از مدل‌های کوییک و تیبا اتوماتیک) و صفحه کیلومترشمار بازطراحی شده است. به‌صورت خلاصه، طراحی کلی ساینا اس مدرن‌تر و اسپرت‌تر است که ظاهری جوان‌پسند دارد، در حالی که رانا پلاس با طراحی کلاسیک‌تر برای افرادی که سبک‌های سنتی‌تر را می‌پسندند مناسب‌تر است.

تجربه رانندگی و کیفیت سواری

به‌طور کلی رانا پلاس به‌دلیل موتور قوی‌تر و وزن بیشتر، شتاب و پایداری بهتری ارائه می‌دهد. گفته شده که رانا پلاس در سربالایی‌ها قدرت خوبی دارد و در پیچ‌ها هندلینگ پایدارتری دارد. این خودرو به‌واسطه موتور ۱.۶ لیتری خود و شاسی مشترک با پژو ۲۰۶، سواری نسبتاً اسپرتی دارد و کنترل آن در سرعت‌های بالا مطمئن‌تر است. در مقابل، ساینا اس به عنوان یک سدان شهری، شتاب پایین‌تر و هندلینگ ساده‌تری دارد؛ تجربه رانندگان نشان می‌دهد ساینا اس در سربالایی‌ها ضعیف‌تر است و پایداری آن در پیچ‌های تند قابل قیاس با رانا نیست.از نظر راحتی، فضای داخلی رانا پلاس بزرگ‌تر و صندلی‌های آن راحت‌تر گزارش شده‌اند. کیفیت متریال کابین رانا پلاس نیز از ساینا اس بالاتر است. در سوی دیگر، ساینا اس مزیتی در مصرف سوخت دارد (حدود ۶.۵–۷ لیتر در سیکل ترکیبی) و نگهداری آن کمی ارزان‌تر و ساده‌تر است. بر اساس برخی بررسی‌ها، ساینا اس برای رانندگانی که تردد عمدتاً شهری دارند و مصرف اقتصادی را اولویت می‌دهند مناسب‌تر است، در حالی که رانا پلاس با قدرت فنی بیشتر و فضای صندوق بزرگ‌تر بیشتر به کار خانواده‌ها یا کسانی می‌آید که به توانایی فنی خودرو اهمیت می‌دهند.

بر اساس اطلاعیه‌های رسمی و گزارش‌های بازار خودروی ایران، قیمت کارخانه رانا پلاس (نسل ارتقاء یافته) در مهر ۱۴۰۴ حدود ۷۴۴ میلیون تومان است. قیمت بازار آزاد این خودرو در اواسط مهرماه حدود ۸۸۰ میلیون تومان اعلام شده است. ساینا اس نیز قیمت کارخانه در حدود ۴۶۹ میلیون تومان را دارد و در بازار آزاد در هفتهٔ سوم مهر به حدود ۶۱۵ میلیون تومان رسیده است. این اختلاف نشان می‌دهد رانا پلاس حدود ۲۰–۳۰ درصد از قیمت کارخانه بالاتر در بازار آزاد معامله می‌شود، در حالی که ساینا اس نیز تقریبا ۳۰٪ بیشتر از نرخ کارخانه فروخته می‌شود. توجه شود که نوسانات ارز و سیاست‌های فروش مستقیم خودروسازان می‌تواند این ارقام را سریعاً تغییر دهد.

هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش

هزینه‌های نگهداری معمولاً تفاوت فاحشی بین این دو خودرو ایجاد نمی‌کند، زیرا قطعات یدکی و سرویس‌های هر دو خودرو از بازار یکسانی بهره می‌گیرند. به‌عنوان مثال هزینه تسمه تایم رانا پلاس و ساینا اس حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است. لنت ترمز جلو رانا در برند ایساکو حدود ۱۵۸ هزار و لنت عقب ۱۳۴ هزار تومان است؛ این مقادیر برای ساینا اس حدود ۲۰۰ هزار تومان برای هر لنت جلو و عقب می‌باشد. تعویض دیسک و صفحه‌کلاچ نیز در هر دو خودرو تقریباً ۷۰۰–۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد. به‌طور کلی، قطعات مصرفی (فیلتر، شمع، تسمه‌ها و…) و قیمت سرویس دوره‌ای رانا پلاس و ساینا اس در محدودهٔ نزدیکی هستند. هر دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا شبکه خدمات پس از فروش گسترده‌ای در سراسر کشور دارند و دسترسی به تعمیرگاه‌های مجاز برای دارندگان این خودروها نسبتاً آسان است.

جمع‌ بندی نهایی

انتخاب بین رانا پلاس و ساینا اس در نهایت به اولویت‌ها و نیاز خریدار بستگی دارد. ساینا اس با طراحی اسپرت‌تر و مصرف سوخت پایین‌تر، برای خریداران جوان‌تر یا کسانی که تردد شهری دارند، جذاب‌تر است. این خودرو قیمت خرید و نگهداری کمتری دارد و امکانات رفاهی معقولی ارائه می‌دهد. اما از نظر توان فنی و فضای داخلی محدودتر است. در مقابل، رانا پلاس به دلیل موتور قوی‌تر (۱۰۵ اسب) و فضای بیشتر داخل کابین و صندوق، برای خانواده‌ها یا افرادی مناسب‌تر است که اولویت‌شان شتاب و راحتی سفر است. رانا پلاس ضمن بهره‌مندی از سیستم تعلیق و بدنهٔ نسبتا با ثبات‌تر، در شتاب‌گیری و عبور از مسیرهای ناهموار عملکرد بهتری دارد، هرچند قیمت بالاتر و مصرف سوخت اندکی بیشتر (حدود ۶.۹ لیتر ترکیبی) را به همراه دارد. در نهایت، اگر بودجه و توان خرید هر دو گزینه را دارید، برای سلیقه‌های مختلف می‌توان گفت ساینا اس «خودروی شهری اقتصادی» و رانا پلاس «خودروی جادار و قدرتمندتر» محسوب می‌شوند؛ هر یک برای اقشار خاصی از خریداران مناسب‌تر هستند


تمامی حقوق محفوظ است