مقایسه دیگنیتی پرستیژ با تیگو ۷ پرو مکس کدام را بخریم؟
در این مقاله از وب سایت پارک دوبل به مقایسه کامل دیگنیتی پرستیژ با تیگو 7 پرو مکس پرداخته ایم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید
دیگنیتی پرستیژ یک کراساور متوسط کوپه مانند است که توسط گروه بهمن (برند دانگفنگ Fengon IX5) در ایران عرضه شده و نسخهٔ فولآپشن «پرایم» به شمار میآید. این خودرو در پاییز ۱۴۰۱ معرفی شد و با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو و قوای فنی ارتقا یافته، به عنوان گزینهای قدرتمند در سبد محصولات مونتاژی بهمن مطرح گردید. فونیکس تیگو ۷ پرو مکس نیز کراس اوری کامپکت از محصولات مدیران خودرو (نمایندهٔ چری) است که نسخهٔ پیشرفتهٔ تیگو ۷ پرو محسوب میشود. این خودرو در پاییز ۱۴۰۳ وارد بازار ایران شد و طراحی ظاهری مدرن و امکانات فنی جدیدی نسبت به تیگو ۷ پرو ارائه کرده است.
جدول مشخصات فنی فونیکس تیگو ۷ پرو مکس و دیگنیتی
| مشخصات | دیگنیتی پرستیژ | تیگو ۷ پرو مکس |
|---|---|---|
| پیشرانه و توان | ۲٫۰ لیتری توربو، ۲۲۸ اسببخار، ۳۵۵ نیوتنمتر | ۱٫۶ لیتری توربو، ۱۹۷ اسببخار، ۲۹۰ نیوتنمتر |
| گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک (AT) ساخت پاورتک | ۷ سرعته دوکلاچه (DCT) |
| سیستم انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو (در ایران) |
| تعلیق جلو | مکفرسون | مکفرسون |
| تعلیق عقب | مولتیلینک | مولتیلینک |
| طول خودرو | ۴۷۶۰ میلیمتر | ۴۵۰۱ تا ۴۷۲۲ میلیمتر |
| عرض خودرو | ۱۸۷۵ میلیمتر | ۱۸۴۲ تا ۱۸۶۰ میلیمتر |
| ارتفاع | ۱۶۵۵ میلیمتر | در حدود همین مقدار |
| فاصله محوری | ۲۸۳۰ میلیمتر | ۲۶۷۰ تا ۲۷۱۰ میلیمتر |
| وزن خالص | ۱۸۰۰ کیلوگرم | ۱۵۹۵ تا ۱۷۱۲ کیلوگرم |
| حجم باک سوخت | ۷۰ لیتر | — |
امکانات رفاهی، ایمنی و فناوری ها
هر دو خودرو سطح امکانات مناسبی دارند اما تیگو ۷ پرو مکس برتریهایی در فناوری رانندگی خودکار و سیستمهای کمکراننده دارد.
- امکانات رفاهی: دیگنیتی پرستیژ به سیستم مالتیمدیا با نمایشگر لمسی ۱۰٫۲ اینچی، پشتآمپر کاملاً دیجیتال، صندلیهای چرمی مجهز به تنظیم برقی (راننده ۶ حالته با حافظه)، فرمان برقی تلسکوپی/تلسکوپی و گرمکن، سیستم صوتی حرفهای با چند بلندگو، سقف پانوراما و شارژر بیسیم موبایل مجهز است . تیگو ۷ پرو مکس نیز داشبوردی مدرن با دو نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی متصل دارد . از امکانات برجسته داخلی تیگو میتوان به سیستم صوتی سونی ۸ کاناله، شارژر بیسیم، تهویه دو منطقهای اتوماتیک، سردکن/گرمکن صندلیهای جلو، سقف پانوراما، خروجی ۱۲ ولت و فضای بار ۴۷۵ لیتری اشاره کرد.
- امکانات ایمنی و کمکراننده: دیگنیتی پرستیژ دارای ۴ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی)، سیستمهای ترمز ABS و EBD، کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، دوربین ۳۶۰ درجه به همراه سنسورهای جلو و عقب پارک و امکاناتی مثل کروز کنترل و محدودکننده سرعت است . با این حال دیگنیتی فاقد سیستمهای پیشرفته ADAS همچون کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری خودکار است. در مقابل، تیگو ۷ پرو مکس به ۶ کیسه هوا، سیستمهای کمکی سطح ۲ از جمله کروز کنترل تطبیقی (ACC)، هشدار برخورد جلو (AEB)، نگهدارنده بین خطوط (LKA)، هشدار تغییر خط (LDW) و دستیار حرکت در ترافیک (TJA) مجهز است . علاوه بر این، تیگو دوربین و حسگرهای پارک، کنترل پایداری، سیستم هشدار خوابآلودگی و حسگر فشار باد تایر نیز دارد. به طور کلی تیگو ۷ پرو مکس از نظر فناوریهای ایمنی و کمکراننده نسبت به دیگنیتی کاملتر است.
تجربه رانندگی و هندلینگ
شتاب اولیه و پایداری رانندگی در این دو خودرو متفاوت است. تیگو ۷ پرو مکس شتاب بهتری دارد و بنا بر اعلام رسمی شتاب صفر تا ۱۰۰ آن حدود ۸٫۱ ثانیه است ؛ در حالی که دیگنیتی پرستیژ شتاب حدودی ۱۰ ثانیه (۰–۱۰۰) دارد . به همین دلیل تیگو در شتابگیری و عبور از مانعها روانتر عمل میکند. هر دو خودرو حداکثر سرعت حدود ۲۰۰–۲۱۰ کیلومتر بر ساعت دارند.
دیگنیتی پرستیژ به خاطر وزن سنگین و برخورداری از تعلیق مولتیلینک عقب، پایداری خوبی در مسیرهای صاف و حرکات عرضی بدنه ارائه میدهد . سیستم تعلیق جلو مکفرسون و وزن بالای این خودرو باعث میشود هندلینگ آن خوب ولی سواری آن نسبتاً سفت باشد؛ به خصوص استفاده از رینگهای ۲۰ اینچی و تایرهای کم فاق، سواری خشکتری در مقایسه با اغلب کراساورهای خانوادگی به ارمغان آورده است . در مقابل، تیگو ۷ پرو مکس با وزن کمتر (۱۵۹۵–۱۷۱۲ کیلوگرم) و ارتفاع بیشتر، احساس مانورپذیری بیشتری دارد، اما ممکن است نوسانات بدنه (body roll) کمی بیشتر از دیگنیتی باشد. کیفیت سواری تیگو به لطف تعلیق مولتیلینک عقب قابل قبول ارزیابی میشود؛ با این حال به دلیل طراحی یک کراساور مرتفع، سواری آن نیز کمی خشک احساس میشود[12]. در مجموع، دیگنیتی احساس رانندگی سنگین و استوار دارد و برای شتابگیری اندکی کندتر اما مستحکم است، در حالی که تیگو ۷ پرو مکس چابکتر و نرمتر است ولی ممکن است کمی در پیچها کج شود.
طراحی داخلی و خارجی
طراحی خارجی
فونیکس تیگو ۷ پرو مکس در نمای جلو جلوپنجرهٔ جدید و بزرگی دارد که تا زیر چراغهای جلو کشیده شده و توسط قاب فلزی احاطه شده است . چراغهای مهشکن نیز طراحی عمودی و مدرنی دارند. مطابق گزارشها، فضای جلوی تیگو ۷ پرو مکس نسبت به نسخهٔ پرو با سپر جدید و ورودیهای هوای بزرگتر اسپرتتر شده است . در نمای عقب، چراغهای LED به یکدیگر متصل شدهاند و یک نوار نورانی یکپارچه را تشکیل میدهند که ظاهر پشت خودرو را ساده اما لوکس کرده است . ستونهای مشکی و گرافیک چراغهای عقب جلوهای اسپرت به تیگو بخشیدهاند.
نمای عقب فونیکس تیگو ۷ پرو مکس نیز چراغهای باریک متصل به هم و گرافیک روشنایی پیشرفتهای دارد . بالای چراغهای عقب یک نوار LED یکپارچه دیده میشود و سپر عقب نسبتاً ساده است. تنهٔ خودرو به فرم دایرهای و دستگیرههای مخفی در درها مجهز شده است که خطوط بدنهٔ پیوسته و یکپارچهتری ایجاد میکند. تمامی این موارد، تیگو ۷ پرو مکس را خودرویی جوانپسند و مدرن نشان میدهد.
دیگنیتی پرستیژ در نمای جلو سبک طراحی کوپهمانندی دارد که آن را تا حدودی شبیه به کراساورهای اسپرت مرسوم کرده است . جلوپنجرهٔ بزرگ و چراغهای LED باریک جلو با گرافیک مشابه نسخه پرایم استفاده شده است، اما سپر جلوی بازطراحیشده ظاهر اسپرتتری را به خودرو بخشیده است . همچنین دیگنیتی دارای هود برجسته و ورودیهای هوای بزرگ است که بر ماهیت پرقدرت آن تأکید میکند.
در نمای عقب دیگنیتی پرستیژ تغییرات ظاهری نسبت به نسخهٔ پرایم اندک است؛ مهمترین تفاوت سپر بازطراحیشده با چهار خروجی اگزوز دوگانه و اگزوزهای چهارگوش است که بر اصل قدرت فنی خودرو دلالت دارند[34]. چراغهای عقب دیگنیتی شکل باریک و نسبتاً سادهای دارند و نوار کرومی بین آنها برداشته شده است. مجموعاً طراحی کلی دیگنیتی پرستیژ لوکس و جلبتوجهکننده است؛ به طوری که بهخصوص از نمای جانبی با سقف شیبدار اسپرت خود به چشم میآید.
طراحی داخلی
کابین دیگنیتی پرستیژ فضایی لوکس و باکیفیت ارائه میدهد . داشبورد خودرو به صورت یکدست تکرنگ (معمولاً مشکی) طراحی شده و از مواد نرم و پوشش چرمی استفاده شده است. صندلیهای جلوی چرمی با قابلیت تنظیم برقی (راننده ۶ جهت با حافظه) و پشتآمپر تمام دیجیتال به همراه نورپردازی داخلی، جلوهای بهروز و لوکس به داخل کابین میدهند . فضای داخلی این خودرو برای سرنشینان جلو و عقب به گونهای طراحی شده که راحتی و ارگونومی مناسبی فراهم گردد؛ همچنین صندوق بار بزرگ حدود ۷۸۰ لیتر آن، دیگنیتی پرستیژ را برای مصارف خانوادگی و سفرهای طولانی مناسب میکند .
کابین فونیکس تیگو ۷ پرو مکس نیز کاملاً مدرن طراحی شده است. داشبورد آن از تیگو ۸ پرو الهام گرفته شده و به رنگ مشکی ساده است تا ظاهری لوکس و خنثی ایجاد کند . دو نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی متصل (یکی برای مالتیمدیا و دیگری برای داشبورد) در مرکز داشبورد خودنمایی میکنند و فضای بزرگ صفحهنمایش برجستهای را در کابین ایجاد کردهاند . کیفیت متریال داخلی در تیگو خوب ارزیابی میشود و بیشترین تأکید روی کاربردپذیری و فناوری گذاشته شده است. امکانات رفاهی مانند سیستم صوتی سونی ۸ بلندگو، تهویه دو منطقهای، ۳۶۰ درجه دوربین دید پیرامونی و شارژر بیسیم نیز سطح رفاه را در تیگو بالا برده است
.
مزایا و معایب
دیگنیتی پرستیژ
• مزایا: پیشرانهٔ قدرتمند ۲ لیتری توربو (۲۲۸ اسببخار) و گیربکس اتومات ۶ سرعته بهبود یافته ، طراحی ظاهری اسپرت و فضای کابین جادار، وجود سقف پانوراما و امکانات رفاهی متعدد، و همچنین امتیاز کیفی بالای محصولات بهمن (اولین کراساور مونتاژی ۵ ستاره کیفیت) .
• معایب: حساسیت بالای پیشرانه توربوشارژ به کیفیت سوخت و نگهداری ، عدم وجود سیستم چهار دیفرانسیل (تنها دیفرانسیل جلو) و محدودیت توانایی آفرود ، سواری نسبتاً خشک به دلیل رینگهای ۲۰ اینچی با لاستیک کمفاق ، و افزایش نهچندان چشمگیر سطح آپشن نسبت به نسخهٔ قبلی پرایم .
فونیکس تیگو ۷ پرو مکس
• مزایا: صندوق بار بزرگ ۴۷۵ لیتری و کابین جادار برای پنج سرنشین ، تجهیز به سیستمهای کمکراننده سطح ۲ شامل کروز کنترل تطبیقی و دستیار بین خطوط ، پیشرانه و گیربکس ارتقاء یافته نسبت به مدل پایه (قدرت بیشتر و گیربکس دوکلاچه) ، و امکانات رفاهی بهروز مانند نمایشگرهای بزرگ و سیستم صوتی سونی . طراحی کابین جذابتر و تکنولوژیهای جدید نسبت به تیگو ۷ پرو از دیگر مزایای آن است.
• معایب: عملکرد فنی تیگو ۷ پرو مکس تفاوت زیادی با مدل ۷ پرو پایه ندارد (شتاب و سرعت کمی بهبود یافته است) ، وزن بیشتر و در نتیجه مصرف سوخت کمی بالاتر در مقایسه با مدل پایه ، حساسیت موتور توربو به کیفیت بنزین ، و در سری اول تولید فقط در نسخهٔ دیفرانسیل جلو عرضه شده است .
نتیجه گیری و پیشنهاد خرید
دیگنیتی پرستیژ و فونیکس تیگو ۷ پرو مکس هر دو خودروهایی با مشخصات فنی قابلقبول و امکانات مناسب هستند، اما برای خریداران با نیازهای مختلف گزینههای متفاوتی ارائه میدهند. اگر اولویت شما فضای بار بزرگ و کابین جادار با سواری استوار و شتاب منطقی است (مثلاً در خانوادههای پرجمعیت یا کسانی که سفرهای طولانی با صندوق بزرگ دارند)، دیگنیتی پرستیژ با پیشرانه قوی ۲ لیتری و طراحی لوکس گزینه بهتری خواهد بود. نقاط قوت آن در تجربه رانندگی پایدار، امکانات نسبتاً لوکس کابین (مانند سقف پانوراما و نمایشگر لمسی)، و اعتبار برند مونتاژ داخل است.
از سوی دیگر، اگر به امکانات فناوری پیشرفته و سیستمهای کمکراننده اهمیت میدهید و هندلینگ پویاتر برایتان مهم است، فونیکس تیگو ۷ پرو مکس انتخاب مناسبی است. این خودرو با نمایشگرهای بزرگ و سیستم صوتی حرفهای، امکانات متنوع رفاهی و ایمنی (از جمله ADAS سطح ۲) تجربه رانندگی مدرنتری ارائه میکند. شتاب تیگو به دلیل وزن کمتر کمی بهتر است و کارایی مصرف سوخت آن در نسخهٔ دیفرانسیل جلو مناسبتر است. در نتیجه، خریداران «تکنولوژیدوست» و جوانپسند ممکن است تیگو را بپسندند، در حالی که خریداران «خانوادگی لوکسپسند» ممکن است دیگنیتی پرستیژ را ترجیح دهند.