علت سفت شدن فرمان بعد از تعمیر جعبه فرمان و راه حل
پس از تعمیر جعبه فرمان، فرمان خودرو سفت شده است؟ در این مقاله علتهای رایج سفت شدن فرمان بعد از تعمیر جعبه فرمان و روشهای برطرف کردن این مشکل را بررسی میکنیم.
سفت شدن فرمان بعد از تعمیر جعبه فرمان میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از رایجترین علتها عبارتند از:
1. هوا گرفتن سیستم هیدرولیک : اگر بعد از تعمیر، سیستم هیدرولیک هوا گرفته باشد، باعث ایجاد مشکل در گردش روغن و در نتیجه سفت شدن فرمان میشود.
راهحل: هواگیری سیستم هیدرولیک.
2. کمبود یا نامناسب بودن روغن هیدرولیک : استفاده از روغن نامناسب یا کمبود آن میتواند باعث افزایش اصطکاک و سفت شدن فرمان شود.
راهحل: بررسی سطح و کیفیت روغن هیدرولیک و در صورت نیاز تعویض آن.
3. مشکل در پمپ هیدرولیک : اگر پمپ به درستی کار نکند یا ضعیف شده باشد، فشار کافی برای نرم کار کردن فرمان ایجاد نمیشود.
راهحل: بررسی عملکرد پمپ و در صورت نیاز تعویض یا تعمیر آن.
4. مشکل در شیر کنترل جعبه فرمان : اگر در هنگام تعمیر، شیر کنترل به درستی تنظیم نشده باشد یا دچار انسداد شود، فرمان بهسختی حرکت میکند.
راهحل: بررسی و تنظیم مجدد شیر کنترل.
5. تنظیم بیش از حد سفت مهره تنظیم فشار داخل جعبه فرمان : در برخی مدلها، مهرهای برای تنظیم میزان فشار داخل جعبه فرمان وجود دارد که اگر بیش از حد سفت شود، فرمان سخت میشود.
راهحل: بررسی و تنظیم مجدد مهره تنظیم.
6. خرابی یا سفت شدن میل فرمان یا اتصالات آن : گاهی اوقات مشکل از خود میل فرمان یا اتصالات آن (مانند سیبکها و بوشها) است که باعث سفت شدن حرکت فرمان میشود.
راهحل: بررسی و روانکاری یا تعویض قطعات فرسوده.
7. مشکل در تسمه پمپ هیدرولیک : اگر تسمه پمپ هیدرولیک شل باشد یا دچار ساییدگی شده باشد، باعث کاهش فشار هیدرولیک و سفت شدن فرمان میشود.
راهحل: بررسی و در صورت نیاز تعویض تسمه.
علت سفت شدن فرمان بعد از گرم شدن
سفت شدن فرمان پس از گرم شدن خودرو میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در اینجا چند علت رایج را بررسی میکنیم
1. کاهش کیفیت روغن هیدرولیک
با گرم شدن خودرو، روغن هیدرولیک نیز گرم شده و در صورت کهنه بودن یا استفاده از روغن نامناسب، خاصیت خود را از دست داده و باعث کاهش عملکرد سیستم هیدرولیک میشود.
راهحل بررسی کیفیت و سطح روغن و در صورت نیاز تعویض آن با روغن استاندارد توصیهشده.
2. مشکل در پمپ هیدرولیک
اگر پمپ هیدرولیک ضعیف شده یا نیمسوز باشد، ممکن است در حالت سرد عملکرد مناسبی داشته باشد اما پس از گرم شدن، فشار کافی را تأمین نکند و باعث سفت شدن فرمان شود.
راهحل بررسی عملکرد پمپ هیدرولیک و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض آن.
3. انسداد یا نشتی در شیلنگهای هیدرولیک
با افزایش دما، ممکن است برخی قطعات سیستم هیدرولیک مانند شیلنگها دچار گرفتگی یا نشت شوند که این موضوع فشار روغن را کاهش داده و باعث سخت شدن فرمان میشود.
راهحل بررسی شیلنگها برای نشتی یا گرفتگی و تعویض قطعات معیوب.
4. خرابی جعبه فرمان
قطعات داخلی جعبه فرمان ممکن است پس از گرم شدن، انبساط پیدا کرده و در نتیجه باعث ایجاد اصطکاک و سفت شدن فرمان شوند.
راهحل بررسی سلامت جعبه فرمان و در صورت نیاز سرویس یا تعویض آن.
5. سفت شدن تسمه پمپ هیدرولیک
تسمهای که پمپ هیدرولیک را به حرکت درمیآورد، ممکن است پس از گرم شدن بیش از حد سفت یا لغزنده شود و عملکرد فرمان را مختل کند.
راهحل بررسی تسمه و در صورت نیاز تنظیم یا تعویض آن.
6. مشکلات برقی در فرمانهای برقی یا هیدرولیکی
در خودروهای دارای سیستم فرمان برقی (EPS) یا هیدرولیکی با کنترل الکترونیکی، گرم شدن بیش از حد قطعات برقی ممکن است باعث کاهش قدرت کمکی فرمان شود.
راهحل بررسی سیستم برقی فرمان با دیاگ و برطرف کردن خطاهای احتمالی.
اگر مشکل سفت شدن فرمان پس از گرم شدن خودرو ادامه داشت، بهتر است خودرو را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید تا علت دقیق مشخص و برطرف شود.
دلیل سفت شدن فرمان بعد از تعمیر جلوبندی
اگر پس از تعمیر یا تعویض قطعات جلوبندی، فرمان خودرو شما سفت شده است، این مشکل میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. برخی از رایجترین دلایل عبارتند از:
1. تنظیم نادرست زوایای چرخ ها (میزان فرمان)
دلیل سفت شدن فرمان بعد از تعمیر جلوبندی
پس از انجام تعمیرات جلوبندی، اگر میزان فرمان (تنظیم زاویه کمبر، کستر و تواین) به درستی انجام نشود، فرمانپذیری خودرو دچار مشکل شده و ممکن است سفت شود.
راهحل: تنظیم دقیق میزان فرمان توسط دستگاه مخصوص در یک تعمیرگاه تخصصی.
2. نصب نادرست قطعات جلوبندی
اگر قطعاتی مانند سیبکها، بوشها، طبقها یا میلموجگیر به درستی نصب نشده باشند، میتوانند باعث ایجاد اصطکاک اضافی و سفت شدن فرمان شوند.
راهحل: بررسی مجدد قطعات جلوبندی و اطمینان از نصب صحیح آنها.
3. استفاده از قطعات غیر استاندارد یا بی کیفیت
قطعاتی که کیفیت مناسبی ندارند یا با سیستم فرمان خودرو هماهنگ نیستند، ممکن است در عملکرد روان فرمان اختلال ایجاد کنند.
راهحل: استفاده از قطعات اورجینال و استاندارد توصیهشده توسط کارخانه.
4. کاهش یا آلودگی روغن هیدرولیک
هرگونه کاهش سطح روغن هیدرولیک یا آلودگی آن میتواند باعث کاهش عملکرد سیستم هیدرولیک و در نتیجه سفت شدن فرمان شود.
راهحل: بررسی سطح و کیفیت روغن هیدرولیک و در صورت نیاز تعویض آن.
5. خرابی یا فشار بیش از حد به سیبک ها و مفصل های جلوبندی
اگر سیبکها یا مفصلهای جلوبندی بیش از حد سفت بسته شده باشند، حرکت فرمان محدود شده و باعث سختی چرخش آن میشود.
راهحل: بررسی سفتی سیبکها و اتصالات و انجام تنظیمات لازم.
6. ایراد در سیستم فرمان برقی (EPS) یا هیدرولیکی
در خودروهای دارای فرمان برقی (EPS) یا هیدرولیکی، مشکلات برقی یا سنسورها میتوانند باعث کاهش قدرت کمکی و در نتیجه سفت شدن فرمان شوند.
راهحل: بررسی سیستم برقی یا هیدرولیکی فرمان با استفاده از دیاگ و رفع مشکلات احتمالی.
اگر پس از تعمیر جلوبندی فرمان خودرو شما سفت شده، توصیه میشود آن را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید تا علت دقیق مشکل مشخص و برطرف شود.